Od 24 maja 2023r. weszła w życie dyrektywa SUP zakazująca lub ograniczająca używania i stosowania produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych oraz nakazująca ich selektywną zbiórkę.
Produkty objęte zakazem wprowadzania do obrotu to między innymi: plastikowe sztućce (widelce, noże, łyżki, mieszadełka), plastikowe talerze, plastikowe słomki do napojów, pojemniki na żywność wykonane z polistyrenu ekspandowanego, tj. pojemniki takie jak pudełka, z pokrywką lub bez, stosowane w celu umieszczania w nich żywności przeznaczonej do bezpośredniego spożycia, na miejscu lub na wynos czy spożywana bezpośrednio z pojemnika, pojemniki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego, kubki na napoje, w tym ich zakrętki i wieczka, wykonane z polistyrenu ekspandowanego.
Wejście w życie przepisów Dyrektywy SUP wiąże się również z wprowadzeniem nowych opłat: opłaty od użytkownika końcowego* (tzw. „opłata konsumencka”) oraz opłaty corocznej (tzw. „opłata producencka”). Opłata konsumencka obowiązuje od 1 stycznia 2024r i wynosi:
0,20 zł/szt. netto – kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek
0,25 zł/szt. netto – pojemniki na żywnosc zawierające plastik
*użytkownik końcowy – to podmiot nabywający produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, opakowania jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych lub napoje lub żywność w opakowaniach jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych w celu ich wykorzystania na potrzeby własne, bez dalszej odsprzedaży.
Opłatę konsumencką doliczamy obligatoryjnie do każdej sprzedaży osobie fizycznej (paragon).
Opłacie nie podlegają opakowania w 100% ekologiczne i biodegradowalne (takie, które nie zawierają plastiku) oraz opakowania WIELOKROTNEGO UŻYTKU (takie, które posiadają certyfikat wielokrotności)